lauantai 27. kesäkuuta 2026

Arvontavoitto

Tänään kävin Postista hakemassa upeaakin upeamman arvontavoiton.

 

Parasta Puutarhasta -blogissa (linkki blogiin tekstissä) oli miljoonan katselukerran kunniaksi huikean upea arvonta.

Palkintoina on kolme hienoa siemen- ja kukkasipuli/mukulapalkintoa, jotka on lahjoittaneet Puutarhanikkarit ja Honkasen puutarha:

Arpaonni suosi minua, ja voitin toisen palkinnon 



Tässä koko ihanuus


Tässä kukkaset esittelyssä lähemmin:

Upean värinen Iiris Sable. Tässä on istutusaika toukokuussa pakkauksen mukaan, mutta istutan tämän silti nyt maahan. Nurmes kuuluu  kasvuvyöhykkeeseen 4 ja 5. Liotan juurakkoa vedessä, ja istutan sen osittain maanpinnalle. Oman iirikseni tuhosin istuttamalla sen liian syvään. Iiriksen korkeus on 130 cm ja se viihtyy aurinkoisessa paikassa.

 

 

 

Seuraava kaunotar onkin minulle aivan uusi tuttavuus. Crocosmia Lucifer. Tämän istutusaika on nyt kesäkuussa ja kukat tulevat ensi vuoden elokuussa. Tämä kasvi kasvaa 60 cm korkeaksi ja viihtyy puolivarjoisessa paikassa. Varmaankin on saanut nimensä kukan värin mukaan.

 


 

Seuraavaksi esittelen Liljan jonka nimi on Lilium Tigermoon. On kyllä ihana väri ja erikoinen. Koskaan en ole nähnyt tällaista "tiikerinkuuta".

Tässäkin istutusaika on kesäkuussa ja kukat tulevat ensi vuoden heinäkuussa. Liljan korkeus on 85 cm ja se viihtyy puolivarjoisessa paikassa.

 


 

Seuraavana esittelyssä talviporkkana, joka tuottaa 15 cm pitkiä tylppäpäisiä porkkanoita. Porkkana on maukas heti syötynä tai sitä voi myös talvivarastoida. Porkkana viihtyy kivettömässä, runsasmultaisessa ja läpäisevässä maassa. Voidaan kylvää suorakylvönä heti maan ollessa muokattavissa kesäkuun loppuun saakka. Itämisaika on 2 - 4 viikkoa. Kasvuharsolla peitettynä itämisaika nopeutuu. Kylvös on pidettävä kosteana.

Porkkana voidaan kylvää myös myöhään syksyllä ja saadaan keväällä varhainen sato.

 

 

 

Rakastan laventelia ja olin onnessani, kun sain laventelin siemeniä kokonaisen pussillisen.

Laventelissa on hopean harmaat lehdet ja sinivoittoiset kukat, joissa on ihana tuoksu. Hieno kukkapenkkiin, reunuksiin, pensasaidoille tai kivikkopuutarhoihin. Laventeli on kestävä kasvi, joka viihtyy aurinkoisessa paikassa ja kasvaa 40 cm  korkeaksi. Kylvöaika on tammikuusta toukokuuhun (kevät on paras istutusaika) tai syyskuusta marraskuuhun. Ulkokylvö onnistuu myöhään syksyllä (esim. marras–joulukuussa), jolloin siemenet saavat luonnollisen kylmäkäsittelyn talven aikana. Kukkii seuraavana vuonna heinä ja elokuussa. 




Sain myös herkkuani ruohosipuli Nellyä.  Käytän tätä varsinkin uusien perunoiden kanssa, salaatteihin ja tuorejuuston maustamiseen.

Tämä lajike on varhainen ja rehevä. Tummanvihreät ja aromikkaat lehdet. Koristeelliset kukat ovat myös syötäviä. Kestävä lajike, jonka istutusaika on maaliskuusta elokuulle tai lokakuu. 

Sato korjataan kesä ja heinäkuussa. (syysistutuksessa seuraavana vuonna). Viihtyy aurinkoisessa paikassa ja kasvaa 50 cm korkeaksi

Syksyllä kylvetyt siemenet saavat talven aikana luonnollisen kylmäkäsittelyn, jonka ansiosta ne itävät keväällä tasaisesti heti lumien sulamisen jälkeen. Syysistutuksesta saatu ruohosipuli aloittaa kasvunsa huomattavasti varhaisemmin kuin keväällä kylvetty tai istutettu sato.Se on monivuotinen ja kestävä perenna, joka selviää Suomen talvesta hyvin, kunhan se ei kärsi talvimärkyydestä. 

 

 


 

Sitten vilä esittelyssä kesäruusuleinikki. Tämäkin on minulle uusi tuttavuus.

Tämä on suosittu ja helppohoitoinen kasvi, jolla on runsaat  ja koristeelliset tilliä muistuttavat lehdet. Pöyheän vihreä ulkonäkö,  jonka huippuna ovat pienet kirkkaanpunaiset mustasilmäiset kukat. Kaunis kukkapenkissä ja kivikkokasvina. Siemenet kannattaa kylvää ryhmiksi rivien sijaan kukkapenkissä. Kylvö on elo-syyskuussa, jolloin seuraavan kesän kukinta aikaistuu, tai kasvin voi myös esikasvattaa keväällä huhti - toukokuussa.

Melko vaatimaton kasvi, joka viihtyy useimmilla mailla. Kukkii kesä - elokuussa. 

 


 

Upeita kasveja kaikki. Nyt pitää tarkasti miettiä näille kaikille hyvä kasvupaikka.

Istutan kaiken suorakylvönä nyt syksyllä.

Minulla ei esikasvatus onnistu kotonani keväisin, koska meillä on kotona selektiivilasit ikkunoissa, ja taimet eivät menesty ollenkaan, vaan kasvavat pitkiksi ja hennoiksi. Lasi on vähän vihertävää ja se suodattaa valoa liikaa taimikasvatusta ajatellen.

 

Oikein iso kiitoshalaus Parasta Puutarhasta - blogin Kerttulille ja mukavaa viikonloppua kaikille

3 kommenttia:

Emilie kirjoitti...

Paljon Onnea voitosta! On kyllä ihania kasveja tulossa, toivottavasti kaikki kasvavat hyvin! Aiai, lavendelikin, joskus ostin ruukussa joltain ulkolaiselta markkinoilla. En saanut sitä viihtymään parvekkeeella.

sirkkis kirjoitti...

Onnittelut🎉🎊 Puutarhoissa on kaunista katsottavaa 🌼🌷🌺
Hyvää viikonloppuna😘

Hanna Helena kirjoitti...

Upea voitto, onneksi olkoon. Ja menestystä puutarhahommiin! Minun suosikkini on laventeli. Helpoin kaikista taitaa olla ruohosipuli, se kasvaa meillä samassa isossa ruukussa mikä on ulkona ympäri vuoden eikä kaipaa mitään hoitoa. Ainakin viides sesonki menossa, ja tosi hieno sato tänä vuonna(kin).