tiistai 4. heinäkuuta 2023

Reseptikokoelmani

Vettä sataa kaatamalla jo neljättä päivää. 

Olen tänään jatkanut reseptieni kokoamista  arkistointilaatikkoon laitettaviin arkistokortteihin.

Minulla on rakkaat hyväksi havaitut ja kokeillut leivonta- ja ruokareseptit hujan hajan mikä minkäkin vihkon alalaitaan kirjoitettuna, ja aina kun reseptiä tarvitsen sitä ei löydy mistään.

Nyt rupeaa löytymään. Olen tapojeni orja. ja leivon yleensä kakut tutuiksi tulleilla ohjeilla, jotka onnistuvat aina.

Laitan iloksesi ensin muutaman nostalgisen reseptini esille. (Toivottavasti saat selvää käsialastani)

 

Tätä kakkua mummoni teki aina

Anoppini teki piimäkakkua ensimmäisen ohjeen mukaan

Tämä on erilainen omenaherkku

Nämä kahvikuppireseptit ovat kivoja


Entisaikaan reseptit olivat paljon suurpiirteisempiä kuin nykyisin. Esimerkiksi uunin lämpötilaa ei voitu määritellä tarkkaan, koska uunit lämmitettiin puulla.

Mittana toimivat kahvikuppi ja juomalasi, silti kakuista tuli muhkeita ja mittasuhteet takasivat onnistumisen aina.

Olen tympääntynyt kännykkään, joka on leipoessa milloin voissa, milloin taikinassa milloin missäkin töhnässä. Minulla on paljon reseptejä kännykän muistissa ja olen päättänyt, etten koko aikaa halua olla kännykan armoilla. Tästä siis johtuu tämä vanhanaikainen käytäntöni.

Laitan reseptikortit aakkosissa laatikkoon, jonka nostan keittiöön.  Eläköön tämä vanhanaikaisuus ja vanhojen reseptien vaaliminen.

Oikein mukavaa viikkoa kaikille lukijoilleni

5 kommenttia:

satunNainen Paula kirjoitti...

Printattuna on pari takuuvarmaa reseptiä, leivon niin harvoin, että onnistumisen takaamiseksi en juuri edes halua kokeilla muuta. Muun reseptiikan suhteen sävellän omasta päästä - jos jotain juhlavampaa vierastarjoomusta suunnittelen, luen tusinan verran reseptiä - ja sitten sekoittelee niistä ideoista oman sopan. 🥣

Emilie kirjoitti...

:D joo on hienoja reseptejä, varmaan hyviä kun on niin paljon sokeria. En tykkää minäkään kännykässä olevista resepteistä. Mun kännykkä menee niin äkkiä kiinni, että sitä sais aina olla avaamassa. Mun reseptit on kaikki vanhan talouskouluaikaisen keittokirjan välissä. Yleisimmät on kirjoitettu moneen kertaan, koska aina se resepti mitä haluaisi tehdä, on häveissä. Niin ne ovat ainakin pari kertaa kirjoitettu värikkäille lapuille :)
Mutta tosi harvoin tulee mitään tehtyä nykyisin.

Kruunuvuokko kirjoitti...

Sähköisessä muodossa olevat reseptit ovat tosi ärsyttäviä, sillä ipad:n näyttö sammuu tämän tästä. Perinteiset reseptit ovat minustakin käteviä käyttää.

Repolainen kirjoitti...

Oih - skannattuna jotenkin ihan kiiltokuva-muistokirjamaisia....
Mitat ja lämpötilat.... ihan yhtä määrittelemättömiä vieläkin tekemisissäni... olen tainnut jäädä siihen mummin aikaiseen kotikokkaamiseen....

Maukkaita kokkailuja, leipomuksia kesäänne... iloa muutenkin heinäkuun päiviin!

Silkku kirjoitti...

Kiitos kun jaoit nämä 😊 olen samaa mieltä, että reseptit on helpompi lukea ihan vihkosta. Sinulla kauniisti myös koristeltu 👍