keskiviikko 22. tammikuuta 2020

Ikivanhoja kiiltokuviani

Esittelen tammikuun iloksi muutaman kiiltokuvani, jotka ovat 1900 -luvun alun ja 1800 luvun lopun kiiltokuvia. Kuvat ovat paksua paperia ja ruskehtavia takaa. Näitä on käsiteltävä varovasti.

Normaalisti kiiltokuvani ovat peltirasioissa, mutta minulla on myös 6 postimerkeille tarkoitettua kansiota, joihin olen kerännyt  kiiltokuvia.



Kiiltokuvan koko on 16,5 x 9,5 cm

Tytön koko on 8,5 x 13 cm


Olen kerännyt sivuille kuvakokonaisuuksia, joissa on pieniä ja isoja kuvia samalla sivulla.
Sivuilla on pienet läpinäkyvät taskut postimerkkejä varten, mutta myös kiiltokuvat pysyvät taskuissa pystyssä.


                    
Tälle sivulle mahtui vain yksi kuva


Kansiossani on 15 kaksipuoleista lehteä (en kuvaa kaikkia kerralla)

Kansion lehtien välissä on tämmöinen ohut paperi


Tässä vielä muutama kiiltokuva tarkemmin:



Kuvan koko 14,5 x 10 cm

Kuvan koko 11 x 18 cm

Kuvan koko 8,5 x 11 cm

Kuvan koko 10,5 x 14,5 cm

Kuvan koko 10,5 x 13 cm

Kuvan koko 13 x 17

Kuvan koko 13 x 17

Kuvan koko 13 x 17

Kuvan koko 14 x 12 cm

Kuvan koko 6 x 15 cm

TÄÄLTÄ löytyvät blogissani aikaisemmin esittelemäni kiiltokuvat.
Linkin sivun alareunasta pääsee aina edelliselle kiiltokuvasivulle.


Jälkikirjoitus:
Olen keräillyt näitä kiiltokuviani aina. Olen 62-vuotias ja aloitin keräilyn jo lapsena. Osan kuvista olen saanut ja osan ostanut kirppareilta ja huutokaupoista. Osan uusimmista kuvistani olen ostanut askartelukaupoista.

 
Mukavaa päivää sinulle

15 kommenttia:

SusuPetal kirjoitti...

Ovatpa nämä ihania! Ja jotkut todella suuria!

Silkku kirjoitti...

Voi hyvää päivää miten kauniita ja varmasti myös vanhoja kiiltokuvia. Käytän itsekkin vanhaa postimerkille tarkoitettua kansiota pikkuisten koristeiden säilytykseen, sopivat mainiosti :)

Aino kirjoitti...

Kerrassaan upeita kiiltokuvia. Noita ei askarteluihin raaski käyttääkään. Inanaa katseltavaa.

SailaMaarit kirjoitti...

Ihastuttavia :)

TeSa kirjoitti...

Oi miten kauniita, vintagea ja ajan kauneutta.

Armiida kirjoitti...

Aivan ihania ovat.

KristiinaS kirjoitti...

Oi oi mitä kaunottaria kaikki. Kukkakuvat on usein vuodesta toiseen, tai vuosikymmenissä, samanlasia. Niissä ei ole paljon muotivirtaukset vaikuttaneet.

Onneli kirjoitti...

Todella ihania kiiltokuvia 💚💚

Nila kirjoitti...

Aivan ihania. Minulla oli lapsena paljon kiiltokuvia mutta ne on hukkunut. Muutimme paljon asunnosta toiseen kun olin lapsi, jossain ne vain katosivat. Joitakin on enää jäljellä. Minä rakastan kiiltokuvia. Mistä olet nämä aarteet saanut, ostanut, vai onko nämä ollut sinulla aina? Olisin onnellinen jos minulla olisi nämä sinun kiltrasit kuten me sanoimme lapsena.

Irja Viirret kirjoitti...

Hurmaavia kiiltokuvia, joskus ostan askartelua varten etenkin jouluksi enkeleitä, mutta muutoin ei kiltsuja enää ole:)

enkulin käsityöt kirjoitti...

Olen keräillyt näitä kiiltokuviani aina. Olen 62-vuotias ja aloitin keräilyn jo lapsena. Osan kuvista olen saanut ja osan ostanut kirppareilta ja huutokaupoista. Osan uusimmista kuvistani olen ostanut askartelukaupoista.

Sartsa kirjoitti...

Päädyin googlettamaan kiiltokuvien historiaa miettiessäni, mistä kuvien aiheet ovat peräisin.
Lapsena niitä oli kaikilla tytöillä, varmaan ne on minulla vieläkin jossain.

Emilie kirjoitti...

Aivan ihania ovat nuo kiiltokuvat! Ennen on tehty reippaasti isoja kuvia, eikä piperryksiä.
Kansakouluaikoina niitä laitettiin muistokirjaan värssyn kanssa, mutta silloin ei kaikilla ollut kovin hienoja kuvia, ei päästy usein kauppoihin, eikä kai rahaakaan ollut liikaa niitä ostaa.
Hienoa kun nyt niitä löytyy ja osaat säilyttää niitä hyvin.

Sisko kirjoitti...

Aarteita!

Harakka kirjoitti...

Ovat todella ihania aarteita!
Mullakin on joitakin vanhoja kiiltokuvia tallella, koska kiiltokuvavihkoni lapsuudestani on jostain kumman syystä säilynyt!
Siinähän niitä muutamia kiiltokuvia onkin ja sitten olen joitakin ostellut myös kirppiksiltä.
Olet pikkusiskoni ikäinen, ja siihen aikaan kun lapsia oltiin, kiiltokuva vihot kiersivät ystävältä, opettajaltakin toiselle.
Äiti tietty siihen myös kirjoitti.
On nää sellasia muistoja, ettei niistä koskaan halua luopua.
Muistan hyvin vielä ekan ja tokan luokan opettajani, nimeltään Anna-Liisa Markkolan.
Hänestä jäi mulle ihania muistoja, oli niin kiltti opettaja ja me tietty kilttejä lapsia ekalla ja tokalla luokalla siihen aikaan.
Mutta vanhat kiiltokuvat ovat parhautta!